Tuesday 24 April 2012

Barakahnya Terasa..


MALAM IHYA MAHABBAH RASULULLAH SAW BERSAMA AL HABIB UMAR BIN HAFIDZ menjadikan Masjid Negeri,Seremban Negeri Sembilan dibanjiri lautan manusia, hingga saff jemaah untuk solat maghrib tersusun kemas memenuhi segenap ruang masjid dan berderet-deret pula ke tangga masjid,tak cukup dikaki masjid, bawah khemah dihalaman masjid jugak penuh. Subhannallah! Suasana yg jarang-jarang berlaku melainkan kalau ada ceramah Ustaz Azhar Idrus atau lebih tepat lagi perlawanan bola sepak,konsert artis-artis terkenal dan sewaktu dengannya. Suasana malam semalam cukup menyejukkan hati,dingin sesegar embun pagi. Benarlah majlis ilmu itu seperti taman-taman syurga dunia. Tenang dan damai bila diri dikelilingi wanita-wanita berjilbab dan berpurdah. Anak-anak kecil yang comel berlari-lari riang dengan jubah dan kopiah diatas kepala, yang perempuan kecik-kecik dah pakai tudung dan berbaju kurung. Sangat comel! Biah solehah yang menenangkan jiwa-jiwa tanpa dicemari dengan suasana pergaulan bebas dan aurat yang terdedah.


Siapakah al-Hafiz al-Musnid Habib Umar ni? Nama penuh beliau ialah Umar bin Muhammad bin Salim bin Hafiz bin ‘Abdullah bin Abu Bakar bin ‘Aydrus bin Umar bin ‘Aydrus bin Umar bin Abu Bakar bin ‘Aydrus bin Hussain bin Syaikh Abu Bakar bin Salim bin Abdullah bin Abdurrahman bin ‘Abdullah bin Abdurrahman as-Saqqaf bin Muhammad Maula al-Dawilah bin ‘Ali bin ‘Alawi bin al-Faqih al-Muqaddam Muhammad bin ‘Ali bin Muhammad Shahib al-Mirbath bin ‘Ali Khali’ Qasam bin ‘Alawi bin Muhammad bin ‘Alawi bin ‘Ubaidullah bin Ahmad al-Muhajir bin ‘Isa al-Rumi bin Muhammad al-Naqib bin ‘Ali al-Uraidhi bin Ja’far al-Sadiq bin Muhammad al-Baqir bin ‘Ali Zainal ‘Abidin bin Hussain as-Sibt putera kepada Sayyidina ‘Ali bin Abi Thalib dan Sayyidah Fathimah al-Zahra’ binti Sayyidina al-Musthofa Muhammad s.a.w.

Beliau adalah keturunan yang ke-39 daripada baginda al-Musthofa Nabi Muhammad s.a.w melalui salasilah Sayyidina Hussain as-Syahid bin Ali bin Abi Thalib RA. Semenjak kecil lagi Habib Umar telah menghafal al Quran. Beliau merupakan seorang ahli hadis yang mencapai taraf al-Hafiz, iaitu telah menghafal lebih 100,000 hadis berserta sanad dan hukum matan. Beliau digelar dengan panggilan al-Musnid, iaitu orang yang mampu menghafal penuh setiap salasilah hadis sehingga Nabi Muhammad s.a.w. Beliau jugak digelar al-Mufassir, iaitu ahli tafsir al-Quran yang menghafal setiap asbabulnuzul dan didukung dengan hadis-hadis yang sahih beserta asbabul wurudnya. Habib Umar ni adalah seorang pendakwah dan ahli sufi yang telah menubuhkan sebuah institusi pengajian tinggi Islam yang terkenal iaitu Darul Mustafa di Tarim, Hadramaut, Yaman. Beliau jugak tersenarai di dalam "The 500 Most Influential Muslims" di nombor ke 33. Itulah sedikit sebanyak biodata tentang ulama tersohor ni.

Acara majlis ni disempurnakan lagi dengan Ratib Haddad oleh Ittihad An-Nur Malaysia,Tazkirah oleh Ustaz Hambali,Qasidah dan selawat serta bacaan Al-Quran oleh Dr. Sheikh Solah Zaki Al-Qadiri, pensyarah fakultiku. Kata-kata azimat daripada Habib Umar diakhiri dengan rayuan doa tulus pada Rabb. Airmata bercucuran tumpah dipipi insan-insan yang menghayati..terasa meresap ke tiap urat saraf diri dibawah lembayung cuaca 'ubudiyyah. Bergema sayu rumah Allah bila para hadirin mengaminkan doa tersebut. Maha Suci Allah..terasa barakah dan beruntungnya dapat berkumpul dengan alim ulama dengan ribuan kaum muslimin muslimat. Dalam banyak kata-kata ulama ni, tertarik dengan beliau menyentuh tentang kepimpinan, hal-hal kenegaraan, ekonomi, perundangan, muamalat,munakhat dan sebagainya. Umara (Pemimpin) itu mestilah mengikat urusannya semata-mata kerana Allah bukan kerana kepentingan peribadi.

Sepintas lalu kata-kata Habib Umar macam tau-tau je Malaysia diambang PRU 13 dan bakal ditembusi Gelombang Kuning 3.0. Point yg disampaikan oleh Habib Umar membawa kita mengimbau kembali sejarah kegemilangan islam yang telah dibawa oleh Umara berjiwa hamba seperti Khalifah Umar Abdul Aziz, Sultan Salahuddin al-Ayyubi, Muhammad Al-Fateh, Maharaja Aurangzeb dan Sultan Alaudin Riayat Shah pada zaman Melayu Melaka. "Golongan PM contoh" inilah yang mengikat segala urusan pemerintahan hanya kerana Allah dan berjuang bermati-matian untuk tegakkan Daulah Islamiyyah. Mereka adalah umara yang bijak menggunakan nikmat itu untuk berbakti kpd Allah. Harta,kuasa dan pengaruh, semuanya dikorbankan untuk Allah. Sayangnya apa yang terjadi pada umara dunia hari ini..agak-agak mengapa ye? Tidak lain tidak bukan kerana "Ulama Tulen" diketepikan. "Ulama Palsu" yang pandai memutar belitkan hukum hakam Allah pulak diketengahkan, dan "ulama" yang langsung tidak sayang membiarkan umara terus hanyut dengan dosa dan maksiat itu jugaklah dijadikan rujukan. Ustazah Fatimah Syarha menyatakan dalam tajuk "Tetap Cinta Ketika Berbeza" di ruangan Solusi edisi terbaru, Rasulullah s.a.w sudah tiada untuk kita melihat peribadi Baginda secara langsung. Namun, ia bukanlah untuk dikesali. Baginda meninggalkan para ulama pewaris nabi yang lebih kecil risikonya melakukan kesilapan berbanding orang kebanyakan. Dalam sejarah masyarakat Yahudi dan kristian,golongan ulamalah golongan yang paling jahat kerana sanggup memutar belitkan ayat-ayat Allah. Namun, dalam kalangan umat islam,merekalah sebaik-baik ikutan selepas zaman kenabian. Masakan tidak, Allah menjamin bahawa mereka lebih takut kepada Allah berbanding dengan kita semua. "Sesungguhnya org yang paling takut kepadaKu daripada kalangan hambaKu ialah para ulama" (Surah Fatir 35:28)

Ulama (yg mengikut alQuran Sunnah dan dijadikan cara hidup) seharusnya menjadi penasihat kepada umara. Ulama mestilah menjadi "the man behind the curtain" dlm mengingatkan, mendidik dan menasihati umara. Dgn syarat, umara mestilah dengar apa yang ulama cakap dan keluarkan kenyataan,janganlah bidas balik,buat layan xlayan,terus-terus memandang enteng malah mengherdik pulak. Mengapa umara mesti dengar kata-kata ulama?? Kerana umara mempunyai harta dan kuasa manakala ulama pulak mempunyai ilmu dan kekuatan jiwa. Kedua-duanya harus bergabung menjadi 1, sekali gus menghasilkan 1 kuasa besar yang tidak ada tolak bandingnya. Lihat saja tamsilan seperti Ultraman dan Power Rangers,bila bergabung kuasa dan tenaga mereka menjadi kuat dan hebat untuk menentang raksasa-raksasa, dengan mudah musuh-musuh tumbang begitu saje. Zaman kegemilangan islam menceritakan umara-umara didampingi  ulama-ulama yang ikhlas hatinya, bukan sekadar tahu "membodek" atau "ngepom"  semata tanpa mengikut paksi Quran dan Sunnah. Takde tapi-tapi,takde nafi-nafi sejarah membuktikan dibelakang umara ulung itu ada ulama al-amilin. Lagi cantik jika ulama itu sendiri adalah umara. Sesungguhnya ulama itu pewaris anbiya'. Jangan sesekali dihina dan dikeji, yang dipuja dan disanjung adalah artis-artis,penyanyi dan penari menghibur duniawi. Imam Ibnu 'Asakir rahimahullah berkata "Ketahuilah wahai saudaraku, bahawa daging para ulama itu beracun. Siapa saja yang melepaskan lisannya dengan berbagai cacian dan makian terhadap para ulama, maka sebelum mati, Allah s.w.t. akan menimpakan cubaan baginya berupa hati yang mati. Oleh sebab itu, tidak boleh sama sekali mencemarkan nama baik para ulama dan memfitnah mereka, selama-lamanya!.." Mufti Perak, Dato' Seri Dr. Hj. Harussani Hj. Zakaria pernah menjelaskan bahawa perbuatan menghina ulama adalah haram! Aku mencintai ulama dan orang-orang soleh meskipun aku belum termasuk di dalam golongan mereka. Namun aku tetap berharap moga suatu hari nanti aku akan berada bersama-sama dengan golongan seperti itu. Dan aku membenci pula orang-orang yang suka berbuat maksiat kepada Allah meskipun aku sebenarnya, juga termasuk di dalam golongan itu."


No comments:

Post a Comment