Sunday 15 April 2012

Yang Terindah!

 

Cuti mid sem akan bermula, lebih kurang seminggu. Pada aku dalam tempoh itu cukup mencabar kehidupan. Metting bersama dekan fakulti, Prof Zul membuatkan aku tidak senang. Takut..bimbang dan fikiran sedikit terganggu. Prof kata, "kamu kesana bukan untuk main-main,tp ada misi dan visi penting harus kamu semua selesaikan.Task dalam tempoh 6 hari ialah mengislamkan orang asli berbangsa jakun,dan setiap keluarga akan dipegang oleh seorang student". Harapannya ingin lihat ada yang syahadah. Allahurabbi..Aku berdebar-debar. Lagi aku takut ble dengar cerita pengalaman Ustaz Sharhan, pengamal perubatan islam. Ada sorang student baru balik dari kampung orang asli tiba-tiba sakit, bila berubat dengan ustaz keluar paku 4 baldi. Masyaallah, itu penting berhati-hati dan menjaga pertuturan. Jangan disilap langkahnya.. Prof menekankan supaya kami membuat persiapan awal,mental dan fizikal, banyakkan doa,sucikan hati dan ikhlaskan niat. Untuk pertama kalinya aku menerima cabaran sedemikian, cukup rugi andai aku lepaskan peluang ini semata-mata krn takut dengan pelbagai andaian yang belum pasti. Menanti detik-detik dengan penuh debaran, berdoa semoga Allah membantuku dan berharap agar dapat ibu ayah angkat seorang yang tua dan baik hati.

7 Apr 2012
Seawal jam 7.30 pagi berkumpul di Akasia, persiapan sebelum berangkat membuatkan bertolak hampir jam 9 pagi. Perjalanan yang jauh aku rasakan akhirnya tiba jugak lebih kurang jam 5 petang, destinasinya ialah Kampung Meranti,Pahang. Sampai pada acara majlis perasmian dan penyerahan anak angkat...aku tak sabar untuk melihat bagaimana wajahnya. Macam mana ayah angkat aku ni?muda pd aku?sebaya?garang?pendiam? Persoalan itu akhirnya terjawab bila pertama kali aku melihat wajahnya.. Aku tersenyum sendirian kemudian aku bisikkan pada hati aku menyanyanginya krn allah.=) Dia.. seorang lelaki tua,bahkan paling tua dikampung itu,berumur 80 lebih,lahir sebelum zaman jepun lagi,tidak beragama,berdarah pendekar dan pandai silat. Itulah kelebihannya yang paling aku suka,tetap cergas dan cukup merendah diri. Sampai waktu makan petang aku kerumahnya menghantar makanan, cpt-cepat Ayah ambik penyapu untuk sapu lantai yang sedikit kotor, kata Ayah dia  tak bersekolah dan seorang yang bodoh. Aku diam mendengarnya. Rupanya aku ada seorang mak yang dah uzur,  tapi masih lagi boleh berjalan slow-slow dan perlu dipimpin. Di pondok kecil, beratapkan nipah, disitulah akan aku jadikan wadah cinta dakwah.

                              
8 Apr 2012
Senamrobik pagi-pagi lagi, selepas sarapan di rumah Makayah, Ayah bawak aku dan Yusma jalan-jalan sekeliling kampung, ramai budak-budak kecik yang ikut serta. Yusma adikberadik angkatku, namanya tercicir dari senarai dan masuk ke dalam keluargaku. Suasana tenang dan damai, paling aku  tak tahan "kucing besar" terlalu banyak mengalahkan kucing2 yang ada. Berhadapan dengan suasana begini agak perlukan sedikit masa untuk suaikan diri. Lepas jalan-jalan, ada sesi kaunseling remaja. Kat sini anak-anak akan diberi pendedahan tentang kepentingan ilmu dengan pelbagai modul.Aku join sesi takruf bersama kaum ibu-ibu. Apa yang paling aku kagum, ibu-ibu kat sana sanggup dukung anak untuk hadir ke program yang kami anjurkan, walau anaknya nangis,demam, dan byk kerenah. Kebiasaanya kat sini susah dengan anak jangan harap la nak pergi program-program atau majlis ilmu. Dlm sesi tu aku sedikit sebanyak mula mengenali mereka, makcik-makcik kat sana agak peramah, berfikiran terbuka dan tak segan untuk berkongsi. Tiba giliran aku yang kena takruf, ada sorang makcik nakal ni tanya "dah ada calon ka belom??" aku ketawa dan jawabla apa yang sepatutnya. Mereka jugak pandai mengusik rupanya. Sampai je waktu makan, kami akan makan bersama Makayah dirumah. Hari ni Mak makan banyak sikit dari semalam.


Hari ni jugak kami makin mesra dan tidak lagi janggal, banyak berbual-bual.. Mak dan Ayah mula tersenyum bila aku sedikit bergurau. Makayah jugak ada pelihara kucing besar, namanya Kasut. Bila aku tanya kenapa nama Kasut?Ayah jawab sebab dia suka gonggong kasut dan kami semua ketawa mendengarnya. Dgn adanya Kasut mengajar aku menjadi biasa dgn kawan-kawanya yang lain, setiap kali kami balik ke khemah,ia pasti akan menghantar balik, sesekali mengejar "manja" meminta makanan.

inilah kasut kesayangan makayah

Waktu petang, beriadhah bersama penduduk kampung. Sangat terhibur main tiup tepung cari gula-gula dengan makcik2 dan budak-budak. Kumpulan aku yang juara!=D Malamnya ada tayangan cerita P Ramle tajuk Bujang Lapuk. Penuh panggung menontonnya,ramai je yang tak pernah tengok filem ni.=)

9 Apr 2012
Cepat masa berlalu,alih-alih dah masuk hari yang ke 3. Hari ke 3 inilah task kami bermula, dan hari yg ke 3 inilah kami dah boleh sebut pasal islam dan selit sedikit sebanyak dalam perbualan. Itu objektif hari ni... misi akan bermula, namun aku sedikit bimbang, bimbang kalau-kalau aku bercakap tentang islam, hubungan akrab kami akan sedikit renggang. Untuk permulaanya Yusma ty apa pendapat Makayah tentang org melayu. Buat sementara waktu,kami tak sebut langsung tentang islam hari itu.. Alhamdulillah pendapat Ayahmak positif, mereka  tak kata org melayu ni jahat dan buruk perangainya. Hari ni giliran unit protokol memasak dan tolong Ustaz-ustaz  daripada Jakim memasak,jadi aku sedikit sibuk=p tiba-tiba je kawan panggil aku kata Ayah datang,aku pegi dekat khemah dan Ayah bgtau Mak pitam. Kebetulan nak datang sini Maa ada sediakan ubat Cap Kapak, jadi aku bawaklah sekali. Urut-urut Mak sikit, aku ty Mak dah mandi ke belum?rupanya dah seminggu tak mandi. Katanya sejuk sangat. Aku masak air dan mandikan Mak dengan limau nipis, sbb kat rumah kalau aku pening Maa selalu buat macam tu=) Allah..Kali pertama aku mandikan org tua... Terasa syahdu sangat. Teringat kat arwah nenek dan atuk kesayangan aku. Semoga roh mereka tenang bersama para solihin. Teringat jugak dekat maabah aku kat rumah. Moga allah izinkan untuk aku berbuat demikian pada mereka dihari senja nanti. Kebetulan petang tu ada khidmat kesihatan kat khemah. Jadi aku siapkan Mak untuk g jumpa doc. Hati aku tenang bila Mak senyum je tengok aku.. Aku pakaikan Mak bedak safi=D dan selendang, kemudian kami bawak Ayahmak ke klinik kat khemah, alhamdulillah Mak tak de apa,cuma Ayah je ada darah tinggi yang agak tinggi jugak.terpaksa pegi klinik esok. Petang time riadah tak de apa yang aku buat,join budak-budak yang lepak dengan basikal. Ada sorang budak ni bawak aku naik basikal keliling kampung,best! Dia bawak aku g rumah dia, curi basikal atuk dia dan bagi aku naik.ish..banyak betul "kucing2" kat rumah dia, ada 6 ekor semuanya. Baik-baik belaka sebab masih baby lagi. Nasib baik sempat mengelak,kalau tak dah kena samak dah. Malam tu ada pertandingan gubahan dan anyaman. Aku ajak ayah sekali join dengan makcik-makcik, pandai betul makcik-makcik ni buat tikar,bakul dam macam-macam lagi dengan daun mengkuang.

 

10 Apr 2012
Seperti hari-hari yang lepas,aktiviti bermula dipagi hari, start dengan gotong royong membersihkan kawasan kampung. Sesuai dengan konsep ta'awun kepada al-birr dan altaqwa yang disarankan dalam surah Al-Ma'idah:2, kemudian kerumah Makayah untuk sama-sama sarapan pagi,aku mintak Fiza yang temankan sekali untuk aktiviti sepagi bersama keluarga,pagi tu Ayah nak bawak kami ke kebun.Fiza dan Fai antara sahabat yg suka teman aku, jadi tak la aku kekok dengan Ayah dan Yusma. Sebelum ke kebun kami bertiga gotong royong rumah Makayah,bersih halaman, rumah dan cuci bunga yang Mak kata dah bertahun-tahun tak hirau. Mak tergelak je tengok kami cuci bunga tu. Kemudian kami balik ke khemah untuk tukar kasut,beli makanan dan air,nak g masuk hutan ni. Mak aiih, tuhan je tahu betapa jauhnya kebun Ayah. Memakan masa sejam lebih perjalanan. Ayah ok je jalan,kami yang bertiga ni pulak tercungap2 penat. Dalam perjalanan kami rehat sekejap kat sungai. Pemandangannya indah sekali.

sungai yg cantik,jgn disangka xde buaya

kami memanggil pakcik kg seberang ini dan berbual sekejap dgnnya

Sampai je dikebun kami bagi ayam-ayam Ayah makan jagung. Pegi cabut ubi kayu, satu guni dapat! Tinjau-tinjau kawasan kebun, suasananya betul-betul cantik walau macam hutan, ada sungai kecik. Kami rehat sekejap..duduk diatas rumput sambil minum air dan makan roti. Suasana yang panas bertukar jadi redup,tenang... aku berkira-kira dalam hati untuk memulakan bicara, bimbang...andai nanti tersalah kata membuatkan hati tuanya tersinggung, aku,Fiza dan Yusma diam sekejap berfikir macam mana nak mula. Rasa nak xtak nak je tp hari ini dah hari yg ke 4,kami dah cukup akrab,aku dah betul2 jatuh sayang pada Makayah. Kerana sayanglah,disitu kami mulakan...
"Ayah..cuba Ayah tengok alam ni,pokok2 dan apa yg ada disekeliling kita.. Ayah percaya tak yang ada suatu kuasa hebat menciptakannya??" 
Ayah kata percaya membuatkan hati aku sedikit lega, dan kami mula berani menyentuh tentang islam,tentang kebaikan dan keindahan islam.aku tanya Ayah,pernah x dgr azan? alhamdulillah ayah pernah dgr azan di kampung seberang. "ayah dgr sekali lagi ye.." aku berharap moga allah campakkan kebesaranNya dlm hati dan aku mintak Yusma azankan. Subhanallah!cukup terasa kebesaran tuhan dikelilingi pokok yg menhijau,dibawah bumbung langit yg membiru..suasana yang cukup nyaman ketika itu,kami jelaskan pada Ayah tentang kebesaran tuhan,dan azan merupakan 1 syiar islam. Ayah kata sedap azan tu dan kemudian dia alih topic lain,kami hanya mengikut rentaknya. bimbang lain plak jadinya.. Dlm perjalanan balik kami  sedikit berseloroh untuk buat Ayah tersenyum dan menghilangkan penatnya. Sampai kat rumah, kami tlg ayah potong ubi. Sementara tunggu ubi masak, kami gubah bunga yg kami cuci pg td. Dah siap semua kami kembali ke khemah dgn bwk ubi, xdang beberapa minit dah habis ubi kayu 2 bekas. Madam Shila dan Doc Misbah pun makan sekali. Sedap!


Agak penat tp gembira,utk mkn t.hari Yusma pergi hantar makanan kat Makayah, sbb dah lwat sgt aku makan dibawah khemah sekali dgn penduduk kg. Sambil2 berbual dgn sorang makcik. Dlm rancak berbual aku tanya nama makcik ni dan dia kata namanya Sa'diah. Tertarik dgn nama itu aku ceritakan pd makcik tu kalau Sa'diah itu nama ibu susuan Rasulullah s.a.w.r Rupanya2 makcik ni islam...Aku langsung xjangka makcik ni islam. Sedikit sebanyak bertanya makcik td, makcik pandai x ambik wuduk..Makcik Sa'diah kata xpandai dan dia langsung xberminat untuk mendalami islam. Start situ, sedikit sebanyak makcik tu bercerita knp dia xberminat untuk belajar islam, peristiwa yg menyanyatkan hati itu menoreh dalam sanubarinya dan masih berbekas luka. Ceritanya cukup menyedihkan.. Bergenang air matanya menahan pedih dihati. Sampai aku turut merasai kesedihannya..Sebagai seorang islam,tempias itu sedikit memercik sinis. Aku xdapat kata apa-apa melainkan mengenggam tangannya. xlama kemudian ada sorang pakcik datang, sedikit sebanyak mengganggu kami. Aku xsempat untuk bertanya apa-apa lg tentangnya, tpaksa tamatkan perbualan, aku ke meja vip bercerita pd shbt2 seperjuangan.. Senior sedikit tegur tentang silapnya aku xmtk no fon makcik td klu ada, aku xsempat untuk bertanya dimana rumahnya,siapa anak angkatnya dan aku berharap  akan jmp makcik tu lg nanti. Selepas motivasi pendidikan, petang time riadah, aku ajak kwn2 n Madam Shila main bola tampar. Cukup kelakar.. Aku ajak Pakcik kg seberang sekali main bola.Ustaz Ya pun turut serta. Pengenalan kepada pakcik ni,namanya Pakcik Din dr Kg Jambu. Hidupnya sebatang kara,xpunya anak isteri,dia langsung xterlibat dengan program yang kami anjurkan, tapi tiap2 hari dia datang untuk hiburkan hati dgn kayuh basikal. Walau dia xde anak angkat, ramai yg ambik berat pasal dia,terutama K.Sakinah yang selalu berbual-bual dgnnya. Habis 1 round kami main bola,Ustaz Ya ajak kami ziarah kg,ramai yg ikut serta, jalan2 hingga ke rumah hujung kampung, rumah keluarga angkat Hazira. Disini,rumah singgahan kami,smua tekun memerhati ustaz  berbual2 dengan tuan rumah, kemudian berdialog tentang islam.

ustaz ya dan tuan rumah.moga hidayah mengetuk pintu hatinya
Pada aku,pakcik ni bukan calang-calang org,pemikirannya sedikit sebanyak berbeza dengan kebanyak org lain. Dia seolah2 memahami tentang islam. Bila diajak untuk masuk islam,pakcik ni kata..
"saya xmahu masuk islam kemudian menjadi seperti org2 islam yang lain,kalau sy masuk islam,saya takut saya xbuat apa islam suruh.itu bermakna saya seperti menghina islam." Kata2nya memberi tamparan hebat kpd kami,kami yg dah islam xpernah tpk klu bt dosa seperti menghina agama sendiri. Banyak yg ustaz jelaskan tp ada je idea2 balas balik,aku xnampak seperti dia menentang islam, cuma banyak je alasan dia untuk tdk mahu memeluk islam. Hidayah allah belum menusuk lubuk hati. Semoga satu hari nanti terbuka pintu hatinya. Amin Ya Rabb..Apa yg menarik dlm perbualan tu,Ustaz Ya cerita pd pakcik ni tentang peristiwa di Mikang, sebuah perkampungan orang asli. Seorang lelaki tua umur 80 lbh dah, bernama Pak Subuh.Pak Subuh ni dah cukup uzur. Terlantar sampai tak boleh bgn,di seluruh tubuhnya penuh dgn kudis2 berair kecuali mata dan bibir..1 hari ustaz ajak dia peluk islam. Saat mengucap syahadah,mengalir air mata Pak Subuh,syahadah itu meresap tulus ke dlm hatinya. Lepas pada tu,ustaz sndiri pun xsanggup nak ajar Pak Subuh ni solat dan lain2. Sebab dia terlalu tua dan xlarat. Sebulan selepas peluk islam,Pak Subuh meninggal dunia.


Org2 kampung xtau dia dah peluk islam, dan kebumikan dia dgn cara org asli. Seminggu selepas tu baru dapat tahu tentang kematian Pak Subuh. Untuk uruskan gali balik kubur dan urus jenazah secara islam memakan masa 2 minggu berurusan dengan doktor, polis dan yg mana terlibat. Jadi dah 3 minggu mayatnya dikebumikan, 3 minggu itu adalah 1 tempoh yg agak lama. Mungkin mayatnya sudah reput dan dimamah ulat. Sampai pada proses nak gali balik kubur tersebut,gali punya gali,makin gali makin kuat bauan itu menusuk hidung. Tau x bau apa??? Allahuakbar..Satu bauan yang cukup wangi dan semerbak harum datang daripada kubur,yg makin dlm digali makin harum. Saat polis bukak penutup muka arwah...Subhanallah!wajahnya cantik bersih!xde lagi kudis2 berair,dan kulit2 berkedut...kulitnya putih bercahaya. Org2 yang menyaksikan peristiwa luar biasa itu turut menyalirkan airmata atas kebesaran Allah yang Maha Hebat. Menangis ustaz menceritakan pengalaman beliau. Kami yg mendengar ni...YaAllah.. Sebaknya.. Aku yg dah islam belum tentu dapat husnul khatimah yg sedemikian mulia.. Tuan rumah tu diam je dgr... Hampir maghrib, kami pulang ke khemah. Malam tu kami dgr tazkirah dr Doc Misbah AlMansur, prof kami dr Mesir,beliau antara prof2 yang bersemangat turun padang. Hati aku makin digamit bimbang.. bimbang yg teramat...malam tu aku luahkan kebimbangan kpd Fai, hanya esok saje ruang untuk Makayah, pg khamis kami akan bertolak balik ke Usim.. nak masuk hari ke 5 ni apa je yg aku buat??Aku masih belum buat yang terbaik dan aku cukup bimbang kalau2 aku balik tanpa sempat aku dgr syahadah drp bibir Makayah. Mrk dah cukup tua....ajal bila2 masa. Aku tau hidayah itu milik allah...tapi aku perlu berusaha. Aku xnak Makayah meninggal tanpa sempat mengucapkan kalimah tauhid. Mereka ku anggap seperti keluarga sendiri. Aku pergi jumpa ustaz...aku amat memerlukan bantuan ustaz untuk jumpa Ayahmak hari esoknya. Alhamdulillah, walau ustaz jd ajk dapur, kena masak berkawah2 untuk kami semua, ustaz xtolak permintaan aku. Sebelum  postmortem. Aku, Fai, Fiza n Yusma bincang bagaimana untuk menghadapi hari esoknya....

11 Apr 2012
Pagi itu kami mulakan aktiviti dgn senaman "Demi Matahari". Senaman ni adalah senaman paling best aku rasa. Lepas akriviri senaman, Doc Misbah tampil ke depan untuk syarah Surah As-Syam. 


Lepas pd tu,Fiza ajak aku kerumah mak angkatnya,asyik Fiza je teman aku,kali ni giliran aku pulak teman dia. Dapat kenal mak dia dan sorang makcik,namanya Makcik Idah. Pemikiran mereka jugak cukup terbuka bila kami sentuh tentang islam. Cuma banyak komen daripada mereka yg "orang islam jgk sama macam kami,kalau kami xpakai tudung,diorang jgk xpakai tudung". Tapi itulah hakikat senario hari ni,aku bgtau makcik tu sepertimana senior aku  dari Sabah pesan,kalau ada orang bilang begitu,kau seharusnya bilang.. "islam itu agama yg baik dan mengajak ke arah kebaikan,xkira bangsa dan agama smua ada baik ada jahatnya,yg mana jahat itu islam pd nama tapi tdk mengamalkannya", Alhamdulillah org2 disekelilingku memang xlokek untuk memberi tunjuk ajar.

yg depan sekali mak fiza,belakang tu makcik idah.moga allah memberi hidayah pd kalian

Tak lama kami berbual-bual,aku dan Fiza terpaksa balik untuk prepare sambut NC bg majlis perasmian penutup nanti.Mak dia bg Fiza hadiah tikar mengkuang. cantik!Prepare untuk protokol agak memakan masa hingga 2 ptg lebih. NC dah dtg,tp penyambutnya xsiap apapun lg. Sambut ketibaan NC dlm kelam kabut. Alhamdulillah..sempat jgk kejar! Time pembahagian hamper kpd 5 wakil keluarga, Ayah cukup senang hati kedepan menerima hamper daripada Prof Zul, pastu ada sesi bergambar. Tengah kehulu ke hilir, aku jumpa balik dgn Makcik Sa'diah ari tu, tapi sbb ramai org xdapatlah aku bercakap tentang masalah peribadinya. Rupanya Makcik Sa'diah ni mak angkat pd shbt aku, Suri. Alhamdulillah,segala perkongsian selepas itu Suri banyak bersama maknya, dan dia senang berceritakan apa yg dihadapi kpd Suri. Semoga fikirannya damai dan tenang untuk mendalami islam. Ptg tu..seperti biasa aku akan ajak Fai dan Fiza ke rumah Makayah. Yusma pulak teman kawan dia. Aku bgtau Ustaz,supaya menyusul kemudian. Seperti biasa mak akan tersenyum bila aku bersalam dgnnya.Kami borak-borak sambil bukak hamper sementara aku tertunggu-tuggu  Ustaz Ya datang. Ini adalah ruang dan peluang....aku genggam erat harapan ini.Tak putus-putus hati kecilku berdoa agar ia menjadi kenyataan.

ustaz ya memberi penerangan yang paling terbaik!
Dengan Ayah, Ustaz banyak bercerita tentang yg berkaitan dgn org tua seperti mentera @ jampi2 org asli yg ada diselitkan nama Allah, tp dah campur gaul habes dah jd benda karut. Kat situ ustaz bagi ulasan yg cukup menarik. Perbualan itu seolah-olah lagu mengikut rentak irama semasa Ustaz merapatkan lututnya bertembung dgn lutut ayah, Mak mengesot kedapur,mahu mandi dan tidak mahu mendengarnya,aku mintak Fiza uruskankan Mak dan aku masih setia menanti babak seterusnya... Alasan Ayah,Ayah dah tua...dan susah untuk amalkan islam,tapi Ustaz Ya bijak memujuk,Ustaz lagakan kepalanya dengan kepala ayah.Ustaz katakan pd Ayah,sisa umur inilah satu peluang untuk Ayah rebut. Ustaz mintak Ayah pandang wajah aku..saat tu aku xdapat tahan airmata ni...cukup syahdu petang itu bila ayah angguk tanda sedia untuk mengucap syahadah...begitu jelas tuturnya.."Aku bersaksi tiada tuhan melain Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah". Merembas keluar airmata Ustaz dan  2 3 org shbt aku yg ada disitu. Allahuakbar! Gemilang dunia ini..... tidak ada nikmatMu yg paling hebat melainkan detik2 ini. Ustaz ambik kopiah diatas kepalanya dan diletakkan diatas kepala ayah. "Tidak ada yg dapat sy bagi pada Mamak melainkan ini" Ustaz memeluk Ayah dan mengucap terima kasih. A.fadil membaca doa dengan menangis teresak2..dgn doa yg cukup menyentuh kalbu, hanya airmata yg menterjemahkan suasana ketika itu. Betapa bersyukurnya kami padaMu Ya Allah.Ayah ucap terima kasih kembali pd Ustaz.Lps pd Fiza mandikan Mak,masa tu terkecoh2 Yusma dtg,dia ingat ada hal apa. Aku sikat rambut mak,kemudian aku peluk,aku cium pipinya dan aku kucup dahinya...aku bagitau mak...."Mak,Jannah nak mak 1 aqidah dgn Jannah,Jannah nak Mak mati dalam Islam...Jannah syg sgt kat Mak..Mak peluk islam ye.."allah...xdapatku teruskan kata-kata dalam sendu, tenggelam timbul sebak didada.. Mak kata "nak masuk "aslam" macam mana xpandai" Aku genggam erat tangan Mak...kalau Mak xpandai bia Jannah yg ajr..Mak ikut Jannah.. "ASYHADU ALLA ILAHA ILLALLAHU WA ASYHADU ANNA MUHAMMADUR RASULULLAH". Mak menutur satu persatu, aku xdapat teruskan kata2..tangan Mak yang aku genggam aku alihkan kpd genggaman Fai, Fai yg meneruskan hingga maksudnya.Allahukbar!terasa dunia ini milik aku yang punya...paling aku xdapat tahan sebak ni bila mak ayah cakap mereka sayangkan anak sulung (Yusma) dan sygkan anak bongsu (Aku), mak selalu bahasakan diri kami dgn anak sulung dan anak bongsu. Alhamdulilllah,terima kasih Ya Allah...indahnya sentuhan nikmat cintaMu. Tak dapat aku ucap dgn kata2 betapa aku berterima kasih atas hidayah yg kau berikan pd Mak ayah. Airmata masih mengalir disetiap wajah-wajah,Yusma bacakan doa moga Allah tetapkan hati mrk.Yusma pesan pd Makayah, tetapkan hati dan lepas ni Makayah jangan keluar islam. Selepas baca doa,sekali lagi dia azankan kalimah suci Allah pada Mak dan Ayah. Allah dah takdirkan nama Yusma tercicir lalu masuk ke kluargaku, Allah dah tetapkan dua sahabatku Fiza dan Fai sanggup melebihkan masa bersama aku dan keluarga walhal mereka sendiri punyai tugasan bersama keluarga. Betapa pentingnya peranan mereka semua..tanpa mereka,aku xkan mampu untuk lakukan semua ini sendirian. Terima kasih sahabat..Hanya Allah yang dapat mebalas budi baik kalian.
Ku tinggalkan mak ayah pd Fai dan Fiza,kedengaran takbir bila sahabat2 mendengar berita gembira ini,mereka turut mengalirkan airmata atas hidayah allah yg xboleh dijual beli,hanya kepada hamba2 yang dikehendaki saja hidayah dicampakkan. Malam itu kami sama2 sujud syukur dan adakan derma kilat.Doc Misbah panggil aku untuk tanyakan keadaan, diakhirnya Doc mendoakan aku supaya aku tergolong dalam golongan ahli syurga. Allah...terasa hinanya diri ini dan sama sekali tdk layak untuk ke syurga tuhan. Aku cukup terharu dgn doanya..terima kasih Doc sudi mendoakan anak didikmu ini. Semoga Allah merahmatimu. Malam tu malam terakhir.. iaitu malam kebudayaan. Ustaz panggil aku, Ustaz mintak supaya aku jangan join aktiviti malam ni, tugasnya.. aku perlu tido dirumah Makayah,tanamkan aqidah dlm hati Makayah semalaman ni. Antara ujian selepas mrk masuk islam,sedara mara mrk akan datang mengoyahkan kembali keadaan dan akan buat kembali keliru. Allahuarabbi..aku xpandai apa2..mcm mn aku nak buat!zahmah! Sungguh aku masih terlalu cetek tentang islam itu sendiri dan aku masih perlu banyak belajar. Aku bgtau Ustaz aku xtau apa2..dan Ustaz sememangnya seorang yang suka mencabar pemikiran. Malam itu Fiza,Fai dan K.Fizah temankan aku kerumah Makayah,tapi Ayahmak dah tidur, Ayah semput dan sedikit lelah,K.Fizah bagi ubat pati halia.Ustaz dan A.fadil ikut sekali tolong urut-urutkan Ayah. Bila aku tanya Ayah buat apa hari.Ayah kata.. "Ayah kekebun untuk cabut ubi kayu dan tangkap anak ikan bagi pada Yus untuk balik esok". YaAllah...aku diam tak kata apa..kami xsentuh apa2 topic malam tu, memandangkan keadaan xmeizinkan.Hari sudah lewat malam, Yusma,A.Fadil dan Zaim tdo diluar rumah bagi keselamatan.

12 Apr 2012
Dinihari yg tenang kami semua bertahjud,solat berjemaah dirumah Makayah dan baca Yasin,kami sengaja berbuat demikian agar Ayah dan Mak dgr kalam2  suci al-quranul karim.aku cukup yakin yg Ayah dan Mak akan dengar walau mereka nampak tidur.Pagi itu kami sarapan disana,bila aku tanyakan pd Ayah,ternyata ayah dgr semasa kami solat td.Ketua kami, 2 3 org lg dan Doc Misbah dtg berziarah,Doc ajarkan Ayah surah alFatihah dan 3 Qul.pagi tu kami buat persembahan demi matahari depan Makayah,kemudian kami nyanyi sama-sama.ayah sedikit sebanyak mengikut rentak kami dgn perlahan-lahan tepuk tgan.aku mahu ayah dgr liriknya...tentang kejadian bumi dan kekuasaan allah.pagi tu mendung nak hujan,mak berseloroh membuatkan kami senang hati "mana mataharinya, tak ada pun" sambil tangannya menunjuk ke langit. Hati kami cukup lega seleganya, kemudian kami bacakan doa dhuha versi nasyid sama-sama.Alhamdulillah.Semua peserta perlu kemaskan barang masing2,tapi aku perlu teman Ayah,Maklong dan Makngah ke klinik. Brg-barang aku kawan-kawan yg baik hati tlg kemaskan. Masa cukup pantas,semua sudah berkumpul, bas pun dah sampai..kami kerumah berjumpa Mak,bersalam,mengucup dahinya  untuk kali terakhir dan mengucapkan selamat tinggal. Ayah setia menemani kami ke bas walau hujan renyai-renyai..cuaca hari itu sama seperti hatiku..mendung dan digamit sayu. Aku cukup sedih meninggalkan Makayah yg br sje sehari islamnya...tapi kami tinggalkan mereka dlm tdk xtahu apa2. Semoga allah menetapkan hati Makayah hingga ke akhir hayat dalam islam, hembusan nafas terakhir mereka biarlah sebagai seorang muslim sejati. Tiba-tiba..kedengaran takbir dibawah khemah,aku bergegas ke sana...

alhamdulillah..pakcik din selamat mengucap kalimah syahadah
Subhanallah..hampir kami nak balik,seorang lagi pakcik yang aku ceritakan dari kg seberang yang bermain bola bersama kami memeluk islam,benarlah hidayah itu untuk hamba2Nya yg terpilih.Pakcik Din yang xterlibat langsung dengan program ini,allah gerakkan langkahannya untuk kesini. Alhamdulillah.. namanya skrg Muhammad Deen,moga kehidupannya selepas ni lebih tenang dan terurus,walau dia xde sape2..skrg dia punyai allah...cukuplah hanya Allah bgnya. Kemudian kami naik bas untuk bertolak,aku tgk 2 3 org meluru turun daripada bas,aku pun turun sekali. Alhamdulillah..sorang lagi Makcik mengucap syahahadah. Semua sekali 4 org yg  bersyahadah drp 450 org penduduk kg. sebelum balik Ustaz Ya panggil aku untuk aku isi borang pendaftaran keislaman dan tetapkan nama Makayah. Doc Misbah bagi cdgan nama ayah Abdullah dan mak Amatullah,Yusma plak bg cdgan Syaifullah Hakimi,ada yg mncadangkan Basyaruddin dan Mustaqim, senior2 bg cdagan untuk letak Muhammad je. Riuh rendah suasana dlm bas bincang pasal nama.=) dan..cdgan aku sendiri,aku nak nama Abdullah Al-Hakim. Bincang punya bincang semua setuju...kami putuskan nama yang indah dan amat bermakna.. Abdullah Hakimi bin Abdullah,dan nama Mak kami kekalkan sbg Amatullah binti Abdullah. Nama yg menjadi saksi kami cukup mencintai mereka krn Allah. Semoga Allah tetapkan hati Makayah..selamanya dalam islam. Aku berjanji kita pasti akan bertemu lagi dengan izinNya selepas ini.Insyaallah.. Segala puji dan puja hanya untukMu YaAllah...xterucap rasa syukurku dgn rahmatMu yg mentakdirkan aku melalui perjalanan yang cukup indah!Terima Kasih Tuhan..

3 comments:

  1. assalamualaikum..indahnya 2 kalimah syahadah itu..teruskan berdakwah di atas jalanNYA..syukran atas perkongsian..

    ukhwah fillah..

    ReplyDelete