Saturday 24 March 2012

Allah Sedang Memotivasi...



Firman Allah yang bermaksud:
"adakah kamu mengira bahawa kami menciptakan kamu sebagai main-main dan kamu tidak akan dikembalikan kepada kami???"
(surah al-mukminun 23:115)

Apa yang anda rasa ble baca firman allah ini??
fikirkan...kemudian tanyalah iman
sesungguhnya tidak allah menciptakan manusia utk bersenang lenang, kijenya bermewah-mewah dan berfoya-foya, hidup dlm ketawa dan selalu gembira.tp allah ciptakan manusia ada objektif tersendiri,ada misi dan visi serta  punyai master plan yang sudah termaktub dan tertulis kemas.apa yang hairannya bila hidup kita susah dan dilanda bermacam-macam ujian??krn..allah tak menjanjikan kehidupan kita dihampar permaidani merah sebagai jalan,tp allah dah warning awal-awal yang kte akan ditamrinkan di segenap jalan,dengan pelbagai modul-modul yang mencabar,untuk kita cari solusi dan halusi satu persatu,check point itu hanya akan berakhir disaat hembusan terakhir seorang abid.cuma..kadang-kadang kita terlepas pandang ibrahnya dan lupe untuk buat conclusion.adakalanya kita langsng  tak sedar yang allah sedang mentarbiah dan mendidik...

"errghh!!kenapalah semua ni terjadi pd aku??"
"=( sedihnya...hati aku terluka!"
"serabut!!aku dah xboleh nak pk apa dah!zahmah!!jengg..buntu.."
"aku dah takde semangat lagi.........down!"
"bengang!!!dia ingat aku ni apa,suka ati dia je...bla..bla2!!"
"aku makin xtenang,makin aku pk makin sakit kepala"
"rasa macam xsedap hati...bimbang!!!"
"aku xde kekuatan..takut..."
"banyak btl kerja!!stress gilerrr!!"

Mungkin....
itulah fenomena hari ni
"sesungguhnya  manusia dijadikan bertabiat resah gelisah.apabila ditimpa kesusahan dia berasa keluh kesah. dan apabila mendapat kesenangan dia sangat bakhil." (surah al-ma'arij:19-21)

Namun
Ada Jawapan Allah kepada manusia yang mengeluh

ADAKAH AKU SUDAH DIKIRA BERIMAN?

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.”  
(Surah Al-Ankabut:2-3)

KENAPA AKU TAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” (Surah Al-Baqarah:216)

KENAPA BERAT UJIAN INI?

“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”
 (Surah Al-Baqarah:286)

RASA FRUST? TENSION? LEMAH SEMANGAT?

“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman.” (Surah Al-Imran:139)

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya mencapai kemenangan).” (Surah Al-Imran:200)

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk” (Surah Al-Baqarah:45)

APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?

“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.”
 (Surah At-Taubah:111)

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal.” (Surah At-Taubah:129)

ARGHHH AKU TAK TAHAN!!! AKU DAH BOSAN!!

“Dan bersabarlah kamu bersama-sama dengan orang-orang yang menyeru Tuhannya di pagi dan senja hari dengan mengharap keridhaanNya; dan janganlah kedua matamu berpaling dari mereka (kerana) mengharapkan perhiasan dunia ini; dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya telah Kami lalaikan dari mengingati Kami, serta menuruti hawa nafsunya dan adalah keadaannya itu melewati batas. (Surah Al-Kahfi:28)

Maha suci allah yang mengatur dan menetapkan langkah-langkah hikmah.Allah memujuk kembali hamba-hamba yang merujuk padaNya. Damai..nyaman dan tenangnya dengan pujukan ini..sememangnya Allah itu adalah jurutera yang terbaik! Allah dah lukiskan plan kehidupan kita dengan jalan yang cukup cantik, lahirnya kte sememangnya adalah juara,terpilih utk menjadi umat sebaik-baik nabi, diberi pula islam sebagai nikmat yang xternilai utk dijadikan sebagai cara hidup. Allahuakbar...masihkah untuk kte merasa lemah dan low semangat dgn rahmat allah??tak perlu menyoal tuhan mengapa semua ini terjadi pada kita,seharusnya kte soal diri sendiri bagaimana cara untuk menghadapi??jom saksikan video yang selalu menjadi pembakar semangatku,hanya hati yang mampu mentafsirkan mengikut situasi diri masing2.ianya boleh dijadikan sebagai kayu ukur dgn kehidupan seharian.



=) Senyumlah seikhlas dan semanis mungkin
menerima "masalah" kerana allah tahu kita mampu untuk hadapi.
Tarik nafas dalam-dalam untuk kumpul kekuatan,rasai nikmat allah
dengan nafas ini kte masih dapat bertatih meneruskan hidup 
walau dalam serba kekurangan.
Pasang kekuda kukuh sbg permulaan langkah untuk karate 
semua anasir-anasir luar yang menyerang.
Dgn "masuk gelanggang" itu barulah kte sedar yang sebelum ini 
kte masih belum "kuat training".
Tadah tangan...kemudian berbicaralah dengan allah
mengadu merintih dan jgn lupa untuk berterima kasih  
kte adalah pilihan ujianNya.
Kerana dengan itu membuatkan kte lebih belajar untuk matang
dan memahami keadaan.
Yakin tiap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya,dan
jatuh bangun itu sememangnya adat kehidupan

Astarghfirullah..
Rupanya aku sering lupa...
Sering lupa untuk selaluku bisikkan pada hati 
"yang saat ini aku sedang di uji..."






1 comment: