Thursday 15 March 2012

Tinta Pertama...



aku bukanlah penulis....
hanya ku gerakkan jari jemari
sekadar mampu izinNya

aku menulis sesuatu
buat diriku…agar selalu menjadi zikir
bermanfaat pada dunia di akhirat ia menjadi saksi
untuk hidup dan mati lantas hidup yang selamanya abadi
                                            
   saat ini..
aku memujuk merendahkan hati
menghalau ego dalam diri
merawat kekotoran yang menghinggapi
ku undang ketenangan dengan mengusir kecamuk emosi

aku memandang diriku yang semalam
seakan  melihat samarnya bayangan
  suatu sejarah berlalu lebih mengajar kehidupan
   segala watak mazmumah perlu dihapuskan

ternyata aku merasakan sesuatu yang indah
dalam berkewajipan melahirkan abna’ al-haroqah
untuk lebih mendidik diri  berjiwa rabbani
berjasad jundi serta berfikrah haraki

sesekali nafas ini mengeluh sesak dengan kesibukkan
namun ia telah membunuh masa laghaku
terkadang dunia terasa kedap menghimpit
tapi dapat ku rasakan Allah amatlah hampir
hari ini perjalanan  memayahkan akalku
akur janji pada firman syurga sebagai bayaran

aku merenung jauh ke sudut hati
muhasabah diri mengisi nirmala cita
dosa-dosa yang tidak bisaku ceritakan
aku cukup khuatir dengan sketsa perjuangan
andai aku menjadi sebab kepada penghalang kemenangan islam
sedangkan yang lain telah bertamu gemilang
bahagia menuju pintu ribaan tuhan.

Ya Allah Ya tuhanku...ampuni dosaku...

No comments:

Post a Comment