Thursday 18 October 2012

Opss!! Assignment...


Kenderaan yang berjasa kepada kami, milik siapakah?? 

Subject Human Capital Development &  Islamic Work Ethics antara subjek yang menuntut assignment seperti subjek-subjek yang lain. Bezanya task kami perlu ada interview, video n report macam sem-sem yang lepas. Selepas discuss dua tiga kali, alhamdulillah  kami berjaya menyiapkan bahagian interview dua hari yang lepas. NGO pilihan terbaik hasil perbincangan adalah Yayasan Kasih Sayang.  Seawal jam 7 pagi sudah bersiap sedia untuk bertolak, akhirnya sampai ke destinasi lebih kurang  jam 8 lebih. Alhamdulillah, kehadiran kami di sambut dengan baik.

Bermula kisah yang ingin aku jadikan perkongsian sepanjang  proses interview kami, kami mulakan dengan salam dan bersiap sedia untuk mengajukan pelbagai soalan. Sedikit pengenalan tentang Yayasan ini telah dijelaskan kepada kami, kenapa dan bagaimana ia boleh tertubuh, misi berserta visi Yayasan tersebut. Tanpa membazirkan masa kami terus kepada tajuk dan point yang diinginkan.  

"Bagaimana etika kerja yang diamalkan oleh syarikat Puan?" Tanya Al-Azhar selaku ketua kumpulan kami.



Puan Hajjah Norizan

Puan Hajjah memandang wajah kami tepat kedalam mata, seorang demi seorang. Aku tersengih-sengih menahan debaran. Perwatakannya yang lembut, sopan dan serius membuatkan aku sedikit kekok. Biasalah... baru 5minit perjumpaan untuk kali pertama.
"Kami mengamalkan rukun 13!" Padat sekali jawapan Puan ni dan mengajukan soalan apakah rukun etika 13 kepada kami. 

Kami tercengang!
Apa tu??? 

Yelah.. manalah kami tau etika syarikat diorang.
Aku dengan selamba pakai main jawap je.
"Rukun solat ke Puan?" ( yang aku tau rukun 13 tu rukun solat)
Wajahnya masih sama seperti tadi.. serius. Tidak ada senyuman.
"Ya...kami mengamalkan rukun 13 dalam solat itu sebagai etika dan disiplin syarikat kami" Lebih kurang macam itu ayat Puan Hajjah ni. Semua kawan-kawan nampak blurr je.. aku pun sama. 

Tak faham! Dup dap dup dap...berdebor!
"Apa rukun solat yang pertama??" Soal Puan Hajjah lagi, nampaknya dia menyoal kami bertalu-talu. Tak boleh aku bayangkan saat tu, nak tergelak pun ada betapa kami terkial-kial nak jawab soalan rukun 13 yang pertama. Bukan tak tahu tapi langsung tidak menjangka itu yang  akan terjadi semasa interview kami. =D
"Rukun yang pertama adalah berdiri tegak bagi yang mampu, perlu kita tahu kedudukan kerja kita berada dalam posisi yang betul umpama menghadap kiblat, berpaksikan Al-Quran dan Sunnah." Jelas Puan Hajjah.
Masyaallah... aku cukup teruja!
Sama seperti tadi, beliau masih menyoal kami kepada setiap jawapan yang bakal beliau berikan. Puan Hajjah menjelaskan tentang rukun yang kedua iaitu niat. Selepas berada dalam keadaan kerja yang betul, niat kita kena betul, biar kerana ALLAH. Asal kerana ALLAH kerja kita jadi ibadah dan niat merupakan kunci segala perbuatan.

Punyai niat yang betul tapi rukun pertama atau kerja kita itu salah disisi syariat pun xjadi jugak. Matlamat itu tidak menghalalkan cara.
Yang ketiga adalah takbiratul ihram. Bila kita buat kerja kena selalu mendamba dan membesarkan ALLAH, takbir...jangan takbur! Jadilah orang yang sentiasa merendahkan diri walau tinggi mana pun pangkat dan jawatan.
Yang keempat bacaan Surah Al-Fatihah. Puan Hajjah menyuruh kami mentafsir Surah AlFatihah satu persatu.

  1. Dengan nama ALLAH Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
  2. Segala puji bagi ALLAH,  tuhan semesta alam.
  3. Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
  4. Pemilik hari pembalasan
  5. Hanya kepada Engkau kami menyembah dan hanya kepada Engkau kami memohon pertolongan.
  6. Tunjukkanlah kami jalan yang lurus.
  7. Iaitu jalan orang yang Engkau beri nikmat dan bukan jalan mereka yang dimurkai dan bukan pula jalan mereka yang sesat.
Apa yang menarik beliau mensyarahkan ayat yang ke 5, pada perkataan "kami".  Siapa "kami" yang dimaksudkan?? "Kami" itu adalah seluruh anggota kita., mata, telinga, lidah bahkan jiwa dan akal kita itu bermaksud "kami", setiap anggota yang menjadi saksi pada seseorang hamba. Tunjukkan "kami" jalan yang lurus merangkumi seluruh aspek iaitu tunjukkan pandangan yang benar, kefahaman yang betul, lidah yang jujur dan sebagainya.Dalam sesi itu sempat lagi kami menyentuh soal praktikal yang bakal kami hadapi pada minggu hari raya Aidiladha. Beliau menegaskan pentingnya niat dan praktikkan 13 rukun itu dalam Dakwah Tatbiqi.


Rukun yang kelima menetapkan pergerakkan yang dipanggil rukuk. Rukuk  hanya kepada Allah, tetapi bila mana kita berkerja dengan manusia dan ada masa yang tertentu cabaran itu datang menyebabkan kita mahu tunduk kepada manusia seharusnya kita laksanakan rukun yang keenam iaitu i'tidal! Wajib keatas kita untuk bangun kembali bila kita bekerja dengan manusia yang berlanggar dengan syariat Allah kerana rukuk kita hanya pada Allah. Berdirilah kembali memuji Allah.  Dan jangan lupa pada rukun yang ketujuh...sujud pada Allah! Sujud dengan penuh kehambaan ,kehinaan  dan rasa syukur kepada Tuan yang menciptakan kita, yang memberi kita makan minum, pakai dan segala keperluan. Sujud juga merupakan tanda penyerahan diri secara totalnya kepada Allah. Jangan sesekali tinggal toma'ninah pada rukun tersebut kerana adab sopan perlu kita jaga terutamanya dengan Allah.


Puan Hajjah memberi perumpamaan bila kita bekerja secara sendirian berbanding dengan kita di kawal oleh cctv. Betapa biadapnya kita dengan Allah tika sendirian kita langsung tidak mengawal batasan pergerakkan.  Beliau memberi lagi tamlisannya di pagi hari kita menunaikan solat subuh, lidah dan seluruh anggota kita bersaksi dengan Allah...sesungguhnya solatku, ibadahku, hidup dan matiku hanya kerana Allah. Kemudian kita sarapan pagi menikmati secawan kopi. Namun tegukkan itu langsung tidak membawa kita kepada zikrullah...jarang sekali kita rasa betapa nikmatnya kopi rezeki Allah,  kerongkong yang dapat meneguk dengan baik, oksigen di hirup sesenang hati, matahari dan angin sedikit pun Allah tidak pernah meminta untuk kita bayar.     
Beberapa saat selepas itu beliau membacakan surah AL-Ashr dan menyuruh kami menterjemaahkan isinya.
Dalam surah tersebut Allah bersumpah bahawa manusia itu sentiasa dalam kerugian!
Hatta dalam solat, rukuk dan sujudnya... puasa, zakat,haji, ibadah korbannya manusia sentiasa berada dalam keadaan rugi!
Mengapa Allah turunkan ayat tersebut???
Kerana saat kita solat sekalipun, hati, jiwa dan akal kita tidak sama sujud dan tunduk kepada Allah!
Bergetar hatiku... Allah...Allahuallah...
Istighfar panjang.
 
Kami tunduk diam membisu.... setiap patah perkataan beliau menjadi degupan muhasabah.
Apakah sudah takdir interview kami hari ini...dan...
Bertemu dengan Manager seperti ini. 

Subhanallah!

Seterusnya rukun yang kelapan ialah duduk diantara dua sujud kemudian berdoa kepada ALLAH...


Rabbighfirlii (Tuhanku, ampuni aku)

 Warhamnii (Rahmati aku)
Wajburnii (Tutuplah aib-aibku)
Warfa’nii (Angkatlah darjatku)
Warzuqnii (Berilah aku rezeki)
 Wahdinii (Berilah aku petunjuk)
 Wa’afinii (Sihatkan aku)
Wa’fuannii (Maafkan aku)

Selepas duduk diantara dua sujud kita kembali sujud lagi, sujud itu adalah ihsan, mintak tolong dengan Allah dan mintak lagi.
Kemudian rukun seterusnya adalah tahiyyat akhir, baca lafaz tasyahhdud, selawat ke atas nabi Muhammad s.a.w, salam dan tertib. Semuanya mengandungi maksud-maksud yang tertentu dan diaplikasikan dalam syarikat mereka.
Etika kerja perlu mengikut sunnah rasulullah. 
Bila disentuh soal buku etika dalam syarikat, jawapan beliau cukup ringkas "ALQURAN DAN HADIS".  
"Mahir dalam mengkaji dan tahu selok belok sirah Rasulullah maka kamu akan jadi orang yang pakar tak kira dalam apa jua bidang."  Pesan beliau sambil tersenyum manis, matanya tak lekang menatap mata kami seorang demi seorang, kemesraannya mula terpancar. Kaedah body language yang dipamerkan oleh beliau penuh dengan hikmah.
"Dalam training development untuk menghasilkan staf-staf yang berpontensi baik , mereka perlu memahami rukun 13 dan bagaimana untuk diterapkan dalam kehidupan harian, kauseling atau teguran kepada staf-staf dengan cara tazkirah dan pengisian hati" Puan Hajjah menamatkan sesi interview kami sekaligus menjawap segala persoalan yang kami mahu.
Tersenyum aku sendirian, masakan tidak, setiap subjek kami menyediakan lebih kurang 7 soalan, jadi semua sekali 14 soalan yang perlu ditanya.  
Apa yang terjadi?? Lima soalan belum sempat kami ajukan...
Situasi untuk kali ini cukup berbeza daripada interview yang sudah lepas.  Berbanding dengan syarikat-syarikat lain yang berlumba-lumba menunjukkan kemegahan dan rahsia kejayaan kepada kami hasil titik peluh dan kerja keras mereka. Teori-teori barat yang diagungkan. HR yang bangga dengan kedudukannya. Pekerja yang taat dlm urusannya hingga lupa tanggungjawabnya sebagai...hamba!
Interview ini mencuit sanubari, 
ada hikmah untuk lebih memperbaikki diri.
 Alhamdulillah!




4 comments:

  1. assalamualaikum..
    saudari jannah..sy berminat utk melakukan sedikit perubahan thdap blog anda.melalui pemerhatian sy,isi kandungan dlm blog saudari bermanfaat.jadi untuk lbih mnrik pembca utk mbca blog anda,sy menawarkan diri dari team BISMI Design Artzwork untuk melakukan proses upgrade blog anda.jika anda menerima pelawaan ini,boleh terus langsung inbox sy di http://www.facebook.com/denyutnadihamba

    sekian,syukran :)

    ReplyDelete
  2. wslm.insyaallah, terima kasih =)

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum.. Salam Perkenalan.. Byk info berguna dalam blog sis ni.. tq atas perkongsian..

    Done follow:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. WSLM.TERIMA KASIH UKHTI..SLM PERKENALAN JUGAK. =)

      Delete