Saturday 19 January 2013

Kisah Cinta!


Alkisah di suatu pulau kecil, tinggallah berbagai macam benda-benda abstrak : ada CINTA, KEKAYAAN, KECANTIKKAN, KESEDIHAN, KEGEMBIRAAN dan sebagainya. Awalnya mereka hidup berdampingan dengan baik dan saling melengkapi. Namun suatu ketika, datang badai menghempas pulau kecil itu...air laut tiba-tiba naik semakin tinggi dan akan menenggelamkan pulau tersebut. Semua penghuni pulau cpat-cepat berusaha menyelamatkan diri.

CINTA sangat kebingungan kerana ia tidak dapat berenang dan tidak juga mempunyai perahu. Ia berdiri di tepi pantai cuba mencari pertolongan. Sementara itu air makin naik membasahi kaki CINTA. Tiba-tiba CINTA melihat KEKAYAAN sedang memecut jet ski. 
"KEKAYAAN!KEKAYAAN! tolong aku!!" Teriak  CINTA.
Lalu KEKAYAAN SGERA MENJAWAB "Adeh!! Maaf CINTA, dibelakangku telah penuh dgn harta bendaku. Aku tidak dapat mmbawamu serta, nanti ia tenggelam. Lagi pula sudah tidak ada tempat lagi untukmu  disini."

Lalu KEKAYAAN cepat-cepat memecut jet ski dengan megahnya meninggalkan CINTA. CINTA sedih sekali, namun kemudian dilihatnya KEGEMBIRAAN melintas dengan botnya.
"KEGEMBIRAAN!!!!Tolong aku!!" Teriak CINTA lagi. 
Namun apa yang terjadi??? KEGEMBIRAAN terlalu gembira kerana ia berjaya menaiki bot yang dicurinya sehingga ia tuli tidak mendengar apa-apa disekelilingnya. Air laut semakin tinggi membasahi CINTA sampai ke pinggang dan CINTA amat panik. 

Tak lama kemudian, lalulah pula KECANTIKKAN.
"KECANTIKKAN!!! Bawalah aku bersamamu!" Teriak CINTA lagi penuh dengan permintaan.
Ewah-ewah CINTA! Kamu itu basah dan kotor! Aku tidak mahu membawamu ikut serta, nanti kamu akan mengotori feriku yang indah ini! Cemuh KECANTIKKAN dan ia berlalu pergi.

CINTA sedih sekali mendengarnya...ia menangis tersedu-sedu. 
"Apa kesalahanku...mengapa mereka semua melupakan aku saat aku susah...saat aku terlalu memerlukan mereka..." Bisik hatinya hiba,jiwa terus menangis menahan naluri yang terluka pedih. Saat itu, KESEDIHAN melintas dihadapannya.
KESEDIHAN!! Bawalah aku bersamamu...aku merayu...tolonglah aku. CINTA masih terus meminta seperti tadi.
"Maafkan aku CINTA...Aku sedang bersedih dan aku ingin sendirian..." Balas KESEDIHAN sambil mengayuh rakitnya dari situ. 

Hampa...CINTA berputus asa. Ia merasakan air semakin naik dan bakal menenggelamkannya. Namun, cinta masih berharap agar dirinya diselamatkan. Saat ketika ia tidak mempunyai ssiapa, iman mengetuk pintu hatinya untuk tidak berputus asa dengan rahmat ALLAH Yang Esa... Ia mendongak ke langit, memohon nusrah dari Rabb...
"Ya Allah...bantunilah aku, selamatkanlah aku, Allah...apa akan terjadi pada dunia ini tanpaku...tanpa CINTA??"

Pada saat kritikal itulah tiba-tiba terdengar suara garau, "CINTA! Mari naik ke perahuku!" CINTA menoleh ke arah suara itu dan melihat seorang tua reyot berjanggut putih sedang mengayuh perahunya. Lalu cepat-cepat CINTA naik ke perahu itu kerana jika ia terlewat sedikit, pasti ia akan tenggelam dan mati kelemasan. Kemudian di pulau terdkat, orang tua itu menurunkan CINTA dan segera pergi lagi. Namun CINTA sama sekali tidak mengenali siapa orang tua yang baik hati menyelamatkannya. CINTA segera bertanya kepada seorang penduduk tua di pulau tersebut tentang siapa sebenarnya orang tua itu.
"Owhh..Orang tua tadi?? Ia adalah WAKTU!" Balas penduduk pulau itu. CINTA masih belum berpuas hati dan bertanya lagi "Tapi mengapa ia menyelamatkanku?? Aku tidak menegenalinya bahkan teman-teman baikku sebelum ini pun enggan menolongku." Kata CINTA hairan. Penduduk pulau itu tersenyum sambil membalas "Hanya WAKTU lah yang mengetahui betapa bernilainya harga sebuah CINTA..." 

AYUH SAHABAT-SAHABAT, BINA CINTA KPD ALLAH, CINTA KPD RASULULLAH, IBU BAPA, UMMAH DAN SELURUH PENCIPTAANNYA SELAGI ADA WAKTU UNTUK HIDUP. Kerana segala tentang hidup ini adalah CINTA! Dengan CINTA kita merasakan hangatnya kehidupan yang menghidupi, dengan CINTA juga kita mampu membaca dan memahami apa yang tertulis mahupun yang tidak terlakar dek tulisan. CINTA itu adalah bila mana kita hendak bersama dengannya hingga ke SYURGA! Selain itu...bukan CINTA!

Bulan Rabiulawal ini bulan cinta, lafazkan selalu setiap detik kerana CINTA tidak mengenal waktu dan musimnya.

2 comments:

  1. salam sayang buat insn pilihan yg disayangi tuhan, syurga terindah, jannah :)

    salam perjuangan duhai serikandi islam, teruskan meninta dalam berdakwah di atas jalan Allah... ssghnya ummat mmerlukan daieyah sprtimu dik.

    salam syg dari kak hikmatul islam ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaallah kak wanis... moga ia membangkitkan dan tidak membunuhku. =)terima kasih kak selalu ada utk ingatkan jannah. syg kamu jgk, syg untuk perkampungan disyurga nanti.=)

      Delete