Friday 1 February 2013

Dendam??? (E1)


"SABAR ITU INDAH" tidak seindah tulisan mahupun perkataan. Aku manusia yang sering tewas dengan emosi bila berhadapan dengan saat kritis. Namun aku akur dengan tuntutan sabar kerana ia sebahagian daripada  pelengkap iman, bahkan menjadi darah daging serta akhlak idolaku Rasulullah. Andai sahaja aku berada disamping Rasulullah, pasti aku akan mengadu kepadanya tentang nasibku. Apa yang pasti nasib orang dianayai itu akan terbela dengan seadil-adilnya. Tiba-tiba...aku merinduimu Ya Rasullullah.

Sungguh! Aku tidak gagah... sekali pun kuat untuk aku hadapi semua ini sendirian. Diriku terbeban bagai tidak ada ubat melainkan kematian yang menoktahkan kehidupanku. Namun, hidup ini perlu memilih, memilih sama ada untuk bahagia atau terus berduka. Bila jiwaku kelam gelita, harapanku menjadi hancur dan nafasku sesak dalam kabus ujian. Aku memerlukan ketenangan yang mententeramkan untukku lepaskan segala kesengsaraan rasa. Aku tercari-cari apa penawar kepada racun berbisa dihati ini...berendam dengan air mata bukan jalan keluar, malah menjadi rentetan dendam kesumat yang tak pernah padam.

Dendam...sesuatu yang kotor dan jijik! Didalamnya tidak akan ada ketenangan meskinpun kesenangan. Yang tinggal hanyalah kesengsaraan dan kepura-puraan. Hakikatnya, aku membenci segala sifat yang mempunyai kekotoran tersebut! Tidak mahu sedetik pun aku miliki sifat tercela lagi dilaknat ini, bimbang... dengan sifat ini menjadi penghalang untuk aku bertemu dengan Rasulullah dan menjadi jurang untuk aku menagih syafaatnya. 

Namun, saban hari ada sesuatu yang menghantuiku bagai memujuk untuk hatiku merasa sakit! Acap kali naluri ini membisik supaya melupakan bebanan ini, kerana aku ada pilihan untuk jadikan hari-hari hidupku bahagia. Hari akhirat adalah hari pertemuan yang penuh dengan keadilan, neraca tidak ada yang pilih kasih mahupun berat sebelah. Senang cerita, bergembiralah! Kerana aku bakal mendakwanya ditengah bahang masyar! Tapi tidak semena-mena, sendu tangisanku lebih teresak berbanding dengan sebelumnya, kerana aku sndiri tidak sanggup... tidak sanggup untuk aku mengheretnya ke neraka, tidak sanggup untuk aku menjadi penyebab deritanya beribu kali ganda berbanding dengan deritanya aku hari ini. Cukuplah...Allah menyeksa dirinya dengan azab yang setimpal hanya dalam mimpi. Semoga apabila dia sedar dari lena, hidupnya berubah dan merasa kesan hidayahNya.

Satu hal yang perlu aku ingat hingga akhir usiaku, Allah merencana disetiap penjuru takdir itu ada sudut hikmah, punyai teladan dan pengajarannya. Ujian bukan satu hukuman, tetapi kasih sayang Allah sebagai peringatan. Rahmat untuk kita selalu mengingati dan menghisab diri. Jadi...apa untungnya aku disebalik bebanan ini??? Ya...aku sangat beruntung, kerana aku masih mampu bersyukur, kehidupanku jauh lebih baik berbanding dengan kebanyakkan orang lain,aku belajar dari takdir tentang redha dan akrab untuk selalu berbicara hanya denganNya. 

Senyumlah...berbaik sangka dengan Allah......................................................  
Pen tercampak dari tanganku. 
Aku terkejut bila bahuku di tepuk. 
"Assalamualaikum Rindu!"
Sepantas kilat aku menutup buku dan menoleh kepada sahabatku, Athmar yang ketawa melihat aku terkejut.

"Maaf buat Syahidah terkejut!"Athmar memohon maaf bila melihat aku tersenyum memandangnya.

"Wassalam wbt." Aku memjawab salam sejahteranya keatasku dengan senang sekali, kemudian aku mengajak dia duduk disebelahanku, sama-sama menikmati panorama tasik diwaktu petang. Lama sekali kami tidak bertemu dan menghabiskan masa bersama-sama. Athmar, sudah ku anggap sebagai adik beradik kandungku sendiri. Persahabatan kami tidak pernah terhakis dek putaran waktu walau hampir 10 tahun berlalu.

"Tak baik buat orang terkejut, kalau ada sakit jantung mati tak sempat mengucap! Tak ada maknanya nama Syahidah." Aku bergurau untuk melihat dia mencebik seperti biasa.

"Eeiii tak sayang mulut! Ha..tu buku apa tu??" Seperti jangkaanku dia pasti mencebik sambil ingin menarik buku ditanganku. 

"Tak bolehhh..." Pantas sekali aku bangun, dia mengejarku dari belakang. Kami sama-sama ketawa.
Burung-burung berkicauan bagai menyanyi dalam bahasanya tersendiri mententeramkan jiwaku. Ini yang di namakan rahmat kasih sayangNya, sekalipun apa yang terlakar dihati tidak ada siapa yang dapat melihat rentak rintih tulisannya.
Tiada duka yang abadi.

Bersambung...

No comments:

Post a Comment