Wednesday 17 April 2013

Aku Hanya...

 Wajah Bumi Homs
 Dingin subuh Jumaat  mengigit urat saraf, aku menggeliat kecil. Terasa bahang pedih, badan yang sakit memaksa  aku membuka mata. Seperti kehilangan ingatan aku  terjaga dari lena, terpinga-pinga melihat teratak ku musnah. Kemudian aku berlari ke sana ke sini tidak berarah mencari kelibat ayah bonda. Amat menyakitkan sanubari bila sepasang mataku melihat mereka telah lebur dan terkubur bersama runtuhan itu. Jasadku  gementar, seluruh jiwaku terasa hilang…hatiku nyilu pilu. Tidak dapatku terima sebuah kenyataan, 
ini semua hanya mimpi!!! 
Aku menampar-nampar  wajah dan ternyata ia sakit sekali membuktikan aku bukan berfantasi. Tidak berputus asa, aku tercari-cari jika ada yang masih hidup namun hanya hampa yang ku temui. Langit yang sekian lama nan indah menghujani derita, taufan sengsara menghimpit dunia mencampakkan aku jauh ke padang sahara...gersang!
Siang yang cerah tidak lagi aku nikmati cahayanya. 
Aku kehilangan segalanya tatkala aku bangkit dari tidur. Sekelip mata!

“Allah... Allahuallah...” 
Hanya itu yang mampuku ucap, hati tenggelam lemas dalam lautan seksa sehingga tangisan kering tidak bersendu.
“Apa yang telah terjadi pada bumi Homs???” Aku menekup muka. Masih kebingungan,buntu.
Sayup-sayup kedengaran dari jauh bunyi dentuman, menggegarkan tubuh kecilku. Ketakutan menguasai namun sifat ingin tahu mengatasi segala mendorong aku jadi berani. Ku gagahi melangkahkan kaki yang lemah.

  Dapatku lihat seorang anak kecil berlari mendapatkan pemuda yang terbaring di tanah. Anak kecil itu berteriak kuat memeluk jasad lelaki yang terbujur kaku dihadapannya. Teresak-esak pilu suara serak itu memanggil.


Cinta mereka dirampas kejam.
 “Abi…Abi…Abi…buka matamu Abi, aku sudah kehilangan Ummi, tiada lagi tempat untukku di watan ini…” Merintih sayu, matanya melilau melihat tubuh ayahnya yang dikelar, darah syuhada harum mewangi keluar memancut dari sembilan das tembakan yang menumbusi jasad. Suara si kecil itu lirih, dia langsung tidak menghiraukan darah yang berlumuran, air mata tidak putus-putus bercucuran dari mata kuyunya.
Perwatakkannya tiba-tiba bertukar bengis persis singa berhadapan dengan musuh, dia bangkit dan menjerit nyaring.

“Wahai anjing- anjing Basyar! Tegar  sekali engkau membunuh Ayahandaku…engkau telah menghancurkan sandaranku! Apakah engkau  langsung tidak gentar dengan balasan  Allah!  Demi bumi Syam! 
Allah melaknati Basyar bersama sekutunya sekali pun mentari telah terbit di barat! 
Dia pasti menghukum kalian manusia durjana!!!
  
Seorang lagi kanak-kanak lelaki berlari lantas memeluk Umar  Alfaruq, seakan cuba menenangkan jiwa kecilnya yang sayat terluka.
“Umar! Umar… jangan meratapi ayahmu yang telah syahid. Ketahuilah, Ayah sedang gembira di langit syurga.” Umar Alfaruq tersedu sedan kecewa di bahu Hassan Ulubate. Sukmanya terhiris perit lalu dia kembali memeluk kejap dan mencium pipi ayahandanya, untuk sekian kali.
 Lama...seperti tidak mahu melepaskan. 

"Abi...biarlah air mataku ini yang menjadi saksi aku mencintaimu. Aku pasti akan menyertaimu...Semoga Allah memuliakanmu dan menghadiahi untukmu sebuah syurga." Bisik Umar Alfaruq seakan-akan berbicara dengan ayahandanya ketika hidup.

Anak syiria yang saling menguatkan antara satu sama lain.
Wajahku panas melihat peristiwa menyayatkan hati dan tubuhku kembali menggeletar ketakutan. Aku berlari sekuat tenaga, tanpa tujuan. Peristiwa ngeri sesaat tadi masih mengejar minda, jiwa halusku gentar! Lemah longlai lututku hingga aku terduduk di tanah yang terhampar runtuhan bangunan  hancur menyembah bumi.  Tubuh kecilku mengesot ke belakang dan aku sekali lagi menjerit bagaikan si gila yang hilang pedoman! Alangkah terkejutnya bila batu bata yang ku sangka binaan runtuh itu mempunyai mata, hidung dan mulut... 
Ia adalah kanak-kanak kecil yang mati kekerasan! 
Tidak sedar, kaki lemah ini berlari lagi meninggalkan tempat ngeri itu sehingga langkahanku terhenti. Tidak mampu lagi untuk berlari, aku merintih sayu, 
ombak tangisan terusan memalu. 
Menggeletar seluruh anggota badan, tiada upaya untuk berdiri.  
Bagai semalam  aku melihat kanak-kanak di daerah ini ketawa kegembiraan, wajahnya riang gembira. Mata suci sarat mengandung cinta dan kasih. Apa yang terjadi hari ini cukup berbeza, aku melihat darah di mana-mana. Keriangan telah dibunuh, kebahagiaan mereka dijajah.
 Hatiku rapuh, sukmaku luluh dan jasadku tiada gagah.
 Sangsi...tidak mengerti. 
Aku termenung melayani fikiranku sendiri, hanyut kebingungan. Tersentak  fikiran galauku dari lamunan bila hatiku terdetik untuk mencari kanak-kanak kecil tadi. 
Ya! 
Mencari Umar Alfaruq. 
Aku segera bingkas bangun.

Mentari dhuha membiaskan cahaya, di pinggir daerah itu beralaskan sejadah rumput dua anak kecil sedang bersujud. Si kecil itu adalah Umar AlFaruq dan Hassan Ulubate.
 Hatiku lega dan aku cuba menghampiri mereka.  Tiba-tiba seorang tentera datang mengheret kasar Hassan Ulubate lalu menendang tubuh kecil Umar Alfaruq ketika dahi mereka masih bersujud pada Al-Khaliq.

“Dasar anak bangsat!Sujud segera di kakiku! Sembahlah Basyar!” 
Perintah laknatullah itu sambil menghentak kepala Hassan dengan belakang senapangnya. 
Aku ketakutan menyorok di belakang pohon tamar. 

“Umar! Pergi dari sini!! Pergi!” 
Jerit Hassan Ulubate sambil meronta ingin melepaskan diri, hatinya tidak rela untuk sujud dikaki manusia jijik. Hassan Ulubate seolah-olah mengerti rohnya bakal berpisah dari badan bila berada dalam genggaman lelaki Syiah Nusairiyah. Umar Alfaruq berlari pergi dari situ. Keenggangan  Hassan Ulubate membuatkan kepalanya dihentak kasar sehingga pecah.

“Sujud kepadaku anak bangsat!”
 Kepala Hassan Ulubate di tolak sehingga wajah suci  itu menyembah kakinya. Hassan Ulubate berusaha melepaskan dirinya. Dia menangis hiba sambil meratib nama Allah, mengumpul kekuatan diri lantas  dia menjerit lantang tanpa gentar.

“Sehingga kiamat aku tidak akan menyembah manusia sehina kamu! Engkau diberi tangan untuk  membunuh kami akan tetapi engkau tidak bisa membunuh islam dalam jiwa kami! Engkau mempunyai kuasa untuk menyeksa  jasad kami tapi kami tidak sesekali akan beriman kepadamu! Engkau diberi izin menyakitkan nurani kami namun engkau tidak diberi ruang untuk membuang Rasulullah dihati kami. Kami anak-anak sunni tidak sedikit pun takut kepadamu wahai anjing Basyar. Aku mencela kamu sehingga diakhirat nanti…” Belum sempat Hassan Ulubate menghabiskan kata-katanya, lehernya dipatah  rakus tanpa belas ihsan.

Pemuda yang dijanjikan syurga.
“Bunuh Sunni dan masuk syurga!” 
Terbahak-bahak Askar itu ketawa.
 Umar  berlari menghampiri Hassan yang terkulai…Segalanya sudah terlambat.

“ Aku tahu aku bukan anak Palestin yang batu di jalanan menjadi senjata ajaib buat mereka. Namun batu ini juga turut bertasbih  kepada Allah, bersyukur serta tidak bongkak seperti anjing sial Basyar!
 Dengan nama Allah Yang  Maha Kuasa hancurkan laknatullah itu!!!”
 Umar berteriak nyaring sambil melemparkan batu sebesar genggaman tangannya. 
Batu itu terkena tepat kepala lelaki yang sekejap tadi megah menyombong, serta merta dia jatuh menggelupur kesakitan. Mulutnya berbuih, nafasnya turun naik kemudian terhenti.
  Pantas sekali Umar bersujud tanda berterima kasih atas bantuan Allah sebelum dia memeluk erat tubuh sahabat kesayangannya, Hassan Ulubate.

“Hassan…” Aku hanya mendengar sepatah nama itu di bibir kelu Umar AlFaruq. 
 Aku mencerca diri sendiri,pengecut! Diam membisu menatap darah sunni terus mengalir membasahi tanah Syam, hanya mampu menonton saat jiwa dan aqidah mereka di perdagang! 
Aku harus bantu Umar Alfaruq.
Nekad.

“Umar…” Aku memanggil anak kecil itu perlahan. Tidak ada tindak balas.
“Adakah anak kecil ini bertelinga pekak??? Arrggh! Mana mungkin!” Desis hatiku.

“Kematian itu adalah satu kepastian dan aku akan berjuang sedayaku untuk mati kerana islam. Jika tidak aku tetap akan mati kerana perkara yang lain! Ini janjiku pada Ummi dan Abi.” Umar AlFaruq mengenggam pasir di dalam penumbuk kecilnya.

“Aku akan bersamamu Umar!” 
Aku membalas dan Umar AlFaruq hanya tersenyum memandangku. Senja mula membentang jubahnya yang malap, Umar meneruskan langkah sambil mulutnya terkumat kamit membaca AlQuran yang terakam kemas di dada. 
Sungguh! Si Kecil ini menenangkan jiwaku yang gundah dengan kekuatan yang ada pada dirinya. Kami dikejutkan dengan jeritan lelaki tua yang dicederakan oleh dua lelaki Syiah, malahan aku melihat beribu ummat manusia menyaksi kejadian itu. 
Mereka hanya memandang simpati tanpa berbuat apa-apa melihat tubuh si tua itu di toreh hidup-hidup tanpa belas ihsan. Telinga mereka menjadi tuli daripada mendengar raungan derita.
Aku tertanya-tanya 
apakah rahmat kasih itu telah di renggut dari jiwa sehingga mereka membatu sebegini rupa???
Ummat yang meniti namanya di bibir Rasulullah 
ketika menghadapi azab sakaratullah maut itu dalam imaginasi yang panjang!
Aku dan Umar Alfaruq sama-sama melontar batu kepada dua lelaki tidak berhati perut tetapi malang, Umar di tangkap dari belakang oleh seorang lagi askar Syiah.

Bertemu nanti di pintu Jannah.
Aku cuba memukul mereka!
Mengapa dengan kudratku ini tidak memberi kesan apa-apa!
Arrghh!Aku memang tidak berguna!!!
 Pantas aku berlari sekuat hati kepada Askar biadap itu sambil ditanganku membawa duri berbisa yang sempat ku kutip dalam perjalanan tadi.
 Aku cuba memanjat walau jatuh berkali-kali dan akhirnya aku berjaya menusuk ia tepat ke dalam telinga dan askar itu meraung kesakitan seperti terkena sengat kala jengking paling berbisa di alam ini.
 Aku di rentap kasar dan tubuhku melayang ke tanah, 
tangan serta kakiku bercerai dari badan. Sudut kananku, satu peluru sesat menembusi kepala Umar AlFaruq, pandangan berbalam-balam dari terus menatap wajah itu dan pendengaranku sayup-sayup menangkap perkataan  “Allah..Allah...” sehingga ia tehenti dari kerongkong Assyahid Umar Alfaruq.

 Saat roh berjalan perlahan-lahan menyusuri badan...
Minda berputar membawa aku pada kisah burung kecil yang berulang alik membawa air di dalam paruhnya yang cetek untuk memadamkan api besar yang membakar Ibrahim A.S Usahanya di ketawa oleh sekalian makhluk
 namun burung kecil itu tetap tegar dengan usahanya 
kerana Allah tidak mempersoalkan  sebesar mana kemampuan yang kamu sumbangkan untuk menolong agama  Allah.
 Tetapi berusahakah kamu membantu mengikut kudratmu saat melihat maruah Islam dipijak dan diinjak!
Sejarah lampau membuktikan api yang panas membahang menjadi sedingin salju. 
Fikiranku terhenti, tangan terkulai layu. 
Nafas tersekat-sekat untuk berpisah dengan jasad dan pandanganku menjadi gelap. 
Namaku agung dalam Al Furqan, 
Pintu kehidupan di tutup dan sketsaku telah tamat...
 sebagai tentera An-Naml!
Aku hanya...
watak seekor semut yang diciptakan oleh penulis ini.
Lemah tiada upaya namun aku makhluk dhaif yang ingin melihat kemenangan Islam dibumi Syam, Palestin dan seantero dunia serta mekar subur di dalam hati-hati mukmin. 
Ya Allah…
thabatkan kami di jalan ini.

Nukilan ini ku wakafkan buat Spmm Usim dan ku hadiahkan buat sahabat seperjuangan.


2 comments:

  1. penulisan yang sangat menyentuh emosi. wajar dihayati oleh semua peringkat umur. tahniah ya ukht!

    ReplyDelete
  2. Hanya dgn izin Allah tersentuhnya hati-hati dan emosi. terima kasih kak Dayah =)

    ReplyDelete